Audiente radio. Note de subsol.

Posted: May 26, 2011 in Despre radio

Din nou fierb creierele angajatilor radiourilor din Romania, argumentind de ce radioul la care lucreaza unul sau altul este mai bun. ZU clar a luat-o inaintea tuturor, insa KISS nu va fi NICIODATA, dar NICIODATA, asta sa va fie clar, intrecut. Citesc mesajele de pe forumuri si nu-mi vine sa cred cita pasiune si naduf nasc aceste sondaje, care contin cifre in spatele carora toti nu vad decit clasamente si desigur muuulti bani (pentru ei, din salariu, desigur).

Din punctul meu de vedere? Niste aiureli! Am mai promis ca n-o sa mai scriu despre audiente, da’ vad ca e boala grea, nu trece cu aspirina. Asa ca am aterizat la ARA pe site, sa vad cum sta treaba, mai ales ca metodele de investigare s-au schimbat, acum nu se mai fac sondajele fata in fata (decit la tara, la Cuca Mincaii), ci prin telefon. Adica “Alo, ce post va place? ” “Nu stiu domnule, ca porneste radioul automat si nu mai stiu ce butonez, ca suna telefonul sau il injur pe unu in trafic si nu’s atent” 🙂 Cam asa vad eu raspunsurile, daca desigur cel intervievat nu e un extraterestru foarte interesat si deci atent la obiceiurile pamintenilor de a se distra cu megahertii.

Pe site citesc “În perioada 10 ianuarie – 1 mai 2011 a fost realizat valul de primăvară al Studiului de Audienţă Radio de către IMAS – Marketing şi Sondaje SA şi Mercury Research SRL. În cadrul cercetării s-a măsurat audienţa posturilor de radio la nivel naţional, urban şi în municipiul Bucureşti.

Universul Studiului de Audienţă Radio este format din persoanele în vârstă de 11 ani şi peste, rezidente în locuinţe neinstituţionalizate din toate localităţile urbane şi rurale din România. Conform datelor statistice ale INSEE disponibile la data de 01.01.2011, mărimea acestei populaţii este de 19,057,743 persoane.”

Huh? peste 19 milioane de romani au peste 11 ani? Interesant de stiut 🙂

“Măsurarea audienţei posturilor de radio în cadrul SAR s-a realizat pe baza metodei rememorării audienţei din ziua precedentă. În vederea înregistrării cât mai corecte a secvenţelor de ascultare a posturilor de radio în ziua
precedentă, respondenţii au fost asistaţi cu reconstituirea principalelor activităţi desfăşurate de ei în
cursul zilei anterioare interviului, în raport cu care au fost înregistrate intervalele de ascultare.”

Nu vreau sa devin penibila imaginindu-mi cum au facut asta si cit de relevant poate fi, dar va las pe voi sa va imaginati.

Cred ca sociologia, asa cum se practica ea acum in Romania e o stiinta hilara. Si depasita. Reduce totul la esantioane ciudate, compara mereu mere cu pere si in general ia bani grei pentru asta. Primiti in acest caz de la posturile de radio, carora banii li se intorc din publicitate si uite asa, pe o baza subreda si lipsita de consistenta, toata lumea traieste fericita.

Sociologia pare sa nu tina seama deloc de factorul EVOLUTIE, de faptul ca obiceiurile consumatorului se schimba acum foarte rapid. Dupa aceasta stiinta desueta parca nici internetul n-ar exista…

Dar sa mai citim:” În mediul urban toate interviurile s-au realizat prin telefonul fix şi telefonul mobil, iar în mediul
rural 52% din interviuri au fost realizate faţă în faţă, la domiciliul respondenţilor, pe baza procedurii
creion-hârtie (chestionar tipărit), iar restul prin telefonul fix şi telefonul mobil”.

Apoi: “Din cauza schimbării procedurii de culegere a datelor (de la interviuri domiciliare faţă în
faţă la interviuri telefonice) şi a proiectării eşantionului, ARA nu recomandă compararea
rezultatelor valului de primăvară 2011 cu valurile anterioare de măsurare a audienţei radio”.

Dar cel mai mult m-a distrat: “Există persoane care îşi amintesc că au ascultat radioul însă nu ştiu ce post de radio au ascultat” 🙂 Cred ca acest lucru da nastere la posturile de radio de tip OZN, adica neidentificate. Au fost si numite de altfel POSTURI DE RADIO NEIDENTIFICATE. Iar market share-ul lor este de 8.5, adica mai mare decit cel al Europa FM si radio Ro Actualitati, care emit peste tot (nu depind de statii locale)! Asta ca sa iau doar segmentul comercial, care nici asta nu inteleg de ce se refera la categoria de virsta 18-49 de ani, cind o fetita de 12 ani imi spunea zilele trecute: “Copiii cumpara cel mai mult, sa stii!”. Stiu. Copiii vor sa cumpere muzica lui Justin Bieber, copiii se viseaza Britney Spears, lor le place Myley Cyrus, etc, etc. Nu mai vorbesc de papusa Barbie sau Cleopatra Stratan, pe care de fapt ei sint cei care IAU DECIZIA reala de a o cumpara.

Nu inteleg nici daca s-au luat sau nu in considerare ascultatorii online.

In fine, ca s-o scurtez si sa nu-mi mai creasca tensiunea gindindu-ma la metodele sociologice si pentru ca stiu ca asteptati sa va spun ce ma bucura si ce nu la “marele” clasament facut dupa un sistem invechit si cu o baza deloc solida (devenit un fel de conventie de care nu poti scapa), iata:

Ma intristeaza ca tot Romania Actualitati e primul pe tara, de unde ca ceea ce conteaza mai mult e  antena, nu calitatea programelor. Sigur, mai e si virsta, avem o populatie si imbatrinita si cu gusturi ciudate 🙂 Si ma intristeaza ca radiourile vechi nu mai investesc nimic in extinderea retelei proprii.

Ma intristeaza ca Radio 21 a predat armele, lasind locul altui radio din trust: Vibe FM, dar la urma urmei, cine poate avea chiar 3 posturi de radio in top 5?..

Mi-a placut comentariul unuia de pe un forum: ” Penalizat rau Radio21. Cred ca il cumpara Vodafon si face Radio Maximia”. 🙂

Ma bucura c-au urcat Rock FM (City FM a avut multi ani la dispozitie, dar asa se intimpla cind degeaba ai cap daca bei multa bere), iar National FM e cireasa de pe tort. Bravos Denis Ciulinaru, stiam eu de ce nu trebuia sa-ti dai demisia! 🙂 Ma bucur desigur si pentru Guerilla, care confirma din nou.

Nu stiu ce sa zic de Kiss si Zu, dar mi-e ca daca nu-si revine Huidu pina-n toamna, s-ar putea ca lucrurile s-o ia  razna….

Personal ascult in masina Pro FM Dance si Vibe FM. Uneori dau si pe Rock FM, sa vad daca au mai schimbat playlistul. Cind masina e decapotata si merg pe autostrada, nu ascult nimic, deoarece nu se aude 🙂

In rest – noi sa fim sanatosi! Jay Ho!

Advertisements
Comments
  1. Florin says:

    Pune o poza cu bemwelachele cabrio sa-l admiram si noi.

  2. Tavi says:

    Radio Actualitati va ramane nr 1 🙂 dar la ei nu se pune 🙂

  3. Adi says:

    Radio Romania Actualitati e pe locul 1 si in Bucuresti, au cea mai mare coita de piata 14,7% in timp ce urmatorul clasat, Radio ZU are 11,5, deci “conteaza mai mult e antena, nu calitatea programelor” nu e deloc asa, daca RRA a reusit performanta asta in Bucuresti.

    “KISS nu va fi NICIODATA, dar NICIODATA, asta sa va fie clar, intrecut”, probabil asa se spunea si de Radio 21 cand era pe locul 1 in Bucuresti, iar acum e pe locul 11 (market share).

    “Pro FM Dance” a redevenit “DANCE FM”.

  4. nichi says:

    Radio Actualitati este Radio Romania 1 ?

    acela la care romanii platesc timbre pe care le lipesc intr-un carnetel ? timbrele acelea parca sunt un fel de pitsiriazis, in sertarul cu facturi…

    eu ascult by default http://www.925theq.com/, iar sotia http://montreal.virginradio.ca/ … nu avem treaba cu agentiile de rating… 🙂

    … poate fi adevarat asa ceva ?
    … anume ca “insularii” (muzicienii din insule) fac cea mai buna muzica, adica muuuult mai buna decat “continentalii” ?

  5. Diana Singer says:

    Adi: nu vad relevanta cu Bucurestiul. Florin: hmmm, BMW zici? 🙂

  6. Adi says:

    Ai spus ca RRA e pe locul 1 la nivel national doar pentru ca are cel mai mare numar de frecvente, dar uite ca are cea mai mare cota de piata si la nivel de Bucuresti, aici ce explicatie ai, ca asculta lumea pe unde lungi si nu are de ales decat intre Romania Actualitati si Antena Satelor? 🙂

  7. George says:

    Sa presupunem ca cineva da doi bani pe sondajele facute de ei.

    Cineva, in viata asta a lui, a cunoscut macar pe cineva care a fost sunat de un centru de-asta de masoara (lungimea si grosimea) audienta ?

    Si hipsterii aia din agentiile de publicitate (hai sa nu-i bag pe toti intr-o, stiu stiu cativa oameni tare faini) cand li se baga sub nas numere, se multumesc in continuare cu faptul ca par destepti ?

  8. Tavi says:

    Diana ti-ai luat BMW!? poza pls 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s