De ce e mai bună Inna decît Mădălina Manole

Posted: July 23, 2010 in Muzica

De la moartea Madalinei Manole a ieșit la iveală din nou, supărarea artiștilor cu voce, adica talentați la cîntat, că nu sînt promovați așa cum ar trebui, că nu-i mai vor casele de produție, că în Romania nu mai pot face carieră.

Perfect de acord. Dar la fel de adevărat este că nici medicii din Romania nu sînt apreciați, nici arhitecții, nici oamenii de televiziune, nici contabilii. Am un prieten care la 35 de ani schimbase 15 job-uri iar asta este soarta multora dintre noi. Nici afară nu umblă cîinii cu colaci în coadă. Pentru că lumea se schimbă, evoluează (în rău sau în bine) și atunci trebuie să te transformi în permanență pentru a face față, deci nu înțeleg de ce artiștii ar face excepție de la această regulă.

Cît timp am lucrat la casele de discuri am auzit de mii de ori de la artiști fraze gen:” eu nu sînt promovat, că știu eu cine nu mă suportă”, sau “eu am super piese dar din păcate ăia de la radio nu știu să le asculte”, etc, etc. Cel mai rău m-au supărat artiștii care veneau cu o piesă, le spuneam că nu e bună, iar ei insistau că nu știu eu să apreciez grația și talentul lor nemăsurat. Bineînțeles că nici după ce li s-a spus peste tot același lucru, tot nu și-au învățat lecția și au continuat să insiste ani de zile, fără succes. Păcat. Pentru că ei chiar au talent.

Așadar, de ce e mai bună Inna decît Mădălina Manole? Are voce mai bună? Nu! Are mai mult talent? Nu!!! E mai tînără? Absolut nu! (cei care au lansat Macarena, super hit acum un deceniu și mai bine aveau 45 de ani, Cesaria Evora s-a apucat de cîntat la 42, etc, etc).

Atunci de ce? Pentru că e pe val, pentru că ascultă de niște producători talentați, pentru că a apărut la momentul potrivit, motiv pentru care casei de discuri Roton i-a fost destul de ușor să-i licențieze piesele afară, lucru care i-a deschis apoi și calea spre concerte internaționale.

Dar ca să nu mă lungesc, iată ce ar trebui să facă orice artist, fie el nou sau vechi.

1.Să apeleze la serviciile unui producător profesionist, cu zeci de hit-uri în playlist-urile radiourilor. Dacă îl consideră prea scump sau respectivul este prea ocupat, poate apela la unul mai puțin cunoscut, dar piesele vor trebui ca din fașă să aibă, măcar de principiu, acordul unui post de radio că ar putea intra în playlist.

2.Să-și ia un PR (sau o firmă de PR) care să-l reprezinte. Este o prostie să crezi că dacă ai 2 prieteni șefi de gazetă, ăștia n-o să te terfelească în ultimul hal, de dragul audienței și l orgoliului lor de mari profesioniști. Lasă-ți prietenii jurnaliști pe mîna PR-ului, este mult mai bine.

3.În cadrul firmei de PR s-ar putea să găsească și un talent manager, care să se ocupe de strategia de dezvoltare a carierei artistului, pas cu pas, care să fie consultantul lor de imagine și care să-i dea sfaturi în ceea ce privește albumul, de la piese, la copertă.

4. Talent managerul poate apoi propune albumul unei case de discuri și le poate negocia contractul.

5. Dar este neapărat necesară o casă de producție? Da și nu. Da pentru că are acces mai mare la celelalte case de producție de afară, iar piesa ta poate ajunge hit internațional mult mai repede. Nu, pentru că oricum cd-urile nu se mai vînd, iar daca chiar vrei să le ai te costă 300 de euro să-ți faci 1000 de cd-uri, plus copertele. Cu alte cuvinte poși să-ți faci propria ta casă de producție. Îți poți găsi singur pe internet dealuri de licențiere și poți să-ți trimiți singur piesele la radio (prin intermediul PR-ului sau talent managerului, bineînțeles).

6. A nu se confunda niciodată managerul cu impresarul. Impresarul (adică booking agentul) este prea ocupat să  ia 10% din concertele tuturor artițtilor săi și nu va avea timp de tine, în plus, nu știu cît se pricep să-ți aprecieze piesele.

Artiștii au nevoie atît de un impresar, cît și de un manager și un PR.

7.Dacă 2 îți spun că ești beat – du-te și te culcă. Cu alte cuvinte nu încerca să te pui de-a curmezișul cînd 2 îți spun că piesele tale nu sînt ceea ce trebuie.

8. Ascultă de toți cei pe care i-ai angajat. Îi plătești ca să-ți vrea binele. Dacă tu cîștigi, vor cîștiga și ei!

9. Evoluează mereu. Vremea lui Pazvante Chiorul poate fi mîine chiar ziua de azi! Concentrează-te la cîntat.

10. În muzică, cu o piesă bună poți deveni regină peste noapte, orice fel de Cenușăreasă ai fi. Nu înceta s-o cauți! Și nu-i uita niciodată pe cei care te-au ajutat la început. Miine s-ar putea să ajungi în același punct de unde ai plecat.

Advertisements
Comments
  1. Sibelius says:

    Toti “artistii” care au problema asta ar trebui sa-si dea seama si de faptul ca:
    1. Niciunul dintre ei nu e nici Madonna, nici Julio Iglesias
    2. Muzica folk/ rock are un public fidelizat(Iris canta de peste 25 de ani, dar nu au disparut niciodata 5-10 de pe piata)
    3. Daca ai pierdut contactul cu publicul e bun pierdut.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s