Creativitatea trebuie să se întoarca în radio!

Posted: March 11, 2009 in Cartea Radio & Showbiz, Despre radio

Un alt articol minunat scris acum citiva ani de Claude Hall şi care se numeşte „The Pitfalls of Dead Vegies” mi se pare a fi actual si astazi. Autorul susţine că posturile de radio care nu creeaza propriile produse nu sunt altceva decât staţii de „muzică de ascensor” si că muzica interesantă, bine programată este vitală unei staţii de radio. „O vastă majoritate a staţiilor de radio de astăzi” spune el în continuare „dau numai muzică de fundal şi nu muzică care să-ti atragă atenţia şi care să creeze senzaţii şi din această cauză se poate spune că a face publicitate la asemenea posturi este o pierdere de bani. Dacă radioul nu-i poate intriga sau interesa pe ascultători în vreun fel atunci numai reclama însăsi poate s-o facă, deşi este foarte dificil. Nici rolul DJ-ului nu este de ignorat aici, el trebuie să atragă atenţia într-un fel sau altul. Dacă nu, mai ramâne varianta de a plăti ascultătorii, mai ales când se fac sondajele de opinie. Aceştia însă vor dispărea odată cu terminarea banilor şi a campaniei.
Un lucru este clar: nici-o staţie n-are valoare intrinsecă fără poduse noi. Nici măcar un radio de oldies. Fără produse noi (piese noi) toate staţiile vor difuza piese vechi, expirate, care de obicei sunt prost plasate în playlistul în care de multe ori apar erori, în urma unor studii greşite. După câteva cursuri de research pe care le-am urmat mi-am dat seama cât de infecte şi de copilăresti sunt aceste studii.
Întorcîndu-mă la zilele când DJ-ul mai avea un cuvânt de spus în radio trebuie să pomenesc de exemplu de Bill Randle care a avut o influenţă enormă la un radio din Cleveland şi care cu siguranţă a fost una dintre marile personalitţăi ale radioului mondial. Punctul lui forte era să „vândă” muzica. O făcea mai interesantă de ascultat, pentru că ascultătorii ştiau că în programele lui pot asculta cele mai bune melodii noi. S-a bazat atât pe studiile personale asupra unui cântec cât şi pe propria lui abilitate de a descoperi muzica nouă. Vă vine să credeţi de exemplu că a făcut din “Battle Hymn of the Republic” a corului mormon „Tabernacle” o piesă vândută în milioane de exemplare?
Elvis Presley îi datorează succesul de care s-a bucurat la început lui Bill Randle şi ar mai fi o grămadă de artişti pe lista asta. Simon & Garfunkle îşi datorează succesul în cariera unei staţii de radio din Florida, the Statler Brothers unui radio din Kansas City, Cher a fost promovată de KHJ, Los Angeles (Sonny & Cher’s “I Got You, Babe”); the Mystic Moods -postului KFOG din San Francisco. Au fost enorm de mulţi care au fost lansaţi de posturile de radio şi le datorează acestora succesul de care s-au bucurat ulterior.
Pat O’Day a fost DJ, pe urmă director de programe şi apoi general manager la KJR din Seattle, una dintre staţiile majore Top 40 din America. “Iubeam muzica pe care o difuzam şi vorbeam despre ea!” spunea O’Day. “Difuzam o dată pe oră un cântec care ne plăcea şi vorbeam despre el şi despre artist cu mare entuziasm. Spuneam răspicat numele artistului şi îi acordam respectul meritat, dacă vroiam să ne umplem undele cu arta lui!”.
Autorul articolului povesteşte apoi despre cum a „explodat” Elvis pe toate posturile de radio, pentru ca apoi să se întrebe cum îl vei putea găsi pe noul Elvis în zilele noastre? „Cum o să-l descoperi dacă nu îl cauţi? Dacă staţiile de radio vor căuta în mod activ noi cântece, casele de discuri mai mici cum ar fi un Sun Records vor avea un motiv în plus să existe. Creativitatea trebuie să se întoarca în radio şi să capete din nou teren. Este îngrozitor să te gândeşti că artiştii acum consacraţi n-ar fi avut astăzi posibilitatea să se facă cunoscuţi, datorită sistemului atât de închis al industriei radio.
Muzica nouă este vitală unui post de radio precum mingea de basket unui joc de basket.
Astăzi ai nevoie de un purcoi de bani ca să-ţi promovezi muzica, o investiţie enormă, pe care şi-o permit doar casele mari de discuri. Şi prin urmare ascultătorii nu găsesc noutăţi pe scala radioului, ci doar „legume expirate”.

Advertisements
Comments
  1. alec29 says:

    Diana,
    1) trebuie promovata si muzica noua, e drept, dar ce te faci cand muzica noua inseamna intr-o destula majoritate remixuri, mixaje, muzica pe calculator, tot felul de zdranganeli, melodii cantate de pitzipoance pt afirmare, etc? ce te faci cand nu prea ai de unde alege? noi, restul, ce sa mai ascultam?
    2) ce ne facem cu reclamele abundente si sufocante de la radio ?
    3) detest ca radioul sa se transforme in locul de ‘creatie neinspirata’ a unor frustrati sau a unor tipi indragostiti de vocea si inteligenta lor. ma refer la emisiunile in care mai mult se bat campii…
    (astept, daca se poate, un raspuns pe blogul meu. mersi)

  2. Diana Singer says:

    Alec,

    iti raspund pe blogul meu, deoarece asa e normal, daca aici ai pus intrebarile, dar recomand tuturor cititorilor mei sa-ti viziteze pagina, care este deosebita.
    1.Muzica noua inseamna si o gramada de zero talente, dar si multe valori peste care se trece in goana dupa comercial. Radiourile de multe ori sint neclintite in decizia lor de a nu difuza o piesa si-ti dau 2 exemle: Until June-Sleepless si David Archuleta-Crush. Asculta piesele astea (vezi sectiunea playlist, mai sus) si spune-mi daca sint zdranganeli. Ei bine, n-a fost chip sa convinga nimeni radiourile sa le difuzeze. Pe prima am facut-o genericul talkshow-ului si azi inca ma mai tot intreaba lumea: “care a piesa aia de generic?”, ca vor neaparat s-o aiba, iar multi si-au facut-o ringtone:) Am reprosat mereu fostilor mei colegi ca de fapt s-au indepartat de public si radioul nu mai inseamna muzica, spirit si creativitate, ci calcule. Traim intr-o societate de consum care ne alieneaza sufleteste si ne stirbeste instinctul. Nu mai cream nimic, doar maimutarim niste idei din top-urile de vinzari.
    2. Reclamele la radio? sint necesare, pentru ca si radioul este un business si din asta traieste. Dar asculta radiourile noaptea, ca nu s-a chinuit nimeni sa vinda spatiul de reclama:)
    3.Stai sa vezi cind fiecare isi va face radio online!Doar ca atunci vei putea alege intre milioane de radiouri, nu doar citeva, carora le-a dat CNA-ul licentza si fac regulile.

  3. Alexia says:

    Eu sunt de acord cu Diana. Am ascultat zilele trecute muzica celor de la Until June si pot spune ca sunt extraordinari iar la noi din pacate nu se asculta asa ceva. Trebuie sa ascultam zi de zi, ora de ora aceleasi melodii repetate la nesfarsit cand exista si altceva.

  4. Oana says:

    De acord cu Alexia, deci si cu Diana sau invers! 🙂

  5. Alexia says:

    Diana cum as putea sa iau legatura cu tine ? ai vreo adresa de e-mail unde as putea sa iti scriu ?

  6. Laur says:

    Diana,sunt interesat sa cumpar cartea ta despre radio,”Radio&showbiz”.Spune-mi si mie te rog cum pot intra in posesia ei.Multumesc.

  7. Diana Singer says:

    Laur, gasesti cartea pe acest blog, incepe de aici:

    https://dianasinger.ro/2007/06/page/5/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s