Radioul prin unde herziene este condamnat la moarte intr-un viitor nu prea indepartat!

Posted: March 10, 2009 in Cartea Radio & Showbiz, Despre radio

Ce spunea Vadi Ruş (ex.Radio 21, Magic FM, KISS FM) despre piata radio.

Prin 2003:
„Atunci? Eram atât de neprofesionişti şi încercam să inventăm roata deşi ştiam că era deja inventată, dar poezia era aşa de dulce… Acum? Oamenii s-au dus la şcoală şi s-au format profesionişti în radiourile independente. Asta a atras după sine rigoare dar şi tipare din care devine din ce în ce mai greu să ieşi. S-a pierdut entuziasmul începutului când veneam la radio ca să ne distrăm, să punem muzică la oameni şi să fim cool. Azi se vine la radio pentru că acolo îţi e locul de muncă. Nu mai e nimeni cool sau dacă e, doar pare a fi. Şi tot de acolo îţi vine salariul care nu e deloc mic la oricare dintre posturile mari. Toate radiourile care se bat pentru primul eşalon al topului sunt la ora asta CORPORATII. Goana după audienţă este goana după creşterea cifrei de afaceri. Acum peste tot în aceste locuri se funcţionează după bugete semestriale sau anuale şi se fac rapoarte peste rapoarte în care dacă schimbi marfa “publicitate” cu marfa “ telefoane mobile” sau ’’servetele’’ lucrurile rămân la fel. Evoluţia financiară este evidentă: se fac bani cu radioul, se investesc bani mulţi din afară sau din interiorul României  în radio, se cumpără echipamente din ce în ce mai performante, se cheltuie bani din ce în ce mai mulţi pentru promoţiile radiourilor, etc  Radioul a devenit o afacere profesionistă în România.
Calitativ? Şi aici, răspunsul este da, lucrurile au evoluat. În 21, am avut ocazia să lucrez cu foarte mulţi consultanţi, francezi, americani sau de pe unde mai erau. Toţi au rămas surprinşi să audă radiourile noastre. Nu era deloc junglă, ba chiar au constatat că suntem la un nivel mult peste pieţe europene importante cum ar fi Grecia, Spania, Portugalia, Norvegia şi încă multe altele. Am avut ocazia să particip la multe seminarii internaţionale şi schimburi de experienţă la nivel european şi chiar american şi am descoperit singur că vorbeam uneori cu oameni care încă nu înţelegeau prea bine ce înseamnă reţeta CHR sau AC sau Gold sau noţiunile de rotaţie sau de music research.
În Romania, music research-ul a fost introdus de mine în martie 2001. În foarte multe ţări din lume radiourile nici nu mai pot concepe că se poate lucra fără music research. Dar cu toate astea în Grecia sau Spania a început să se foloseasca tot în 2001. L-am cunoscut pe inventatorul acestei metode de cercetare (care de altfel a şi  dat impulsul de care mai era nevoie ca 21 să fie propulsat în vârful topului bucurestean)- Steve Casey- primul program director al MTV. A rămas surprins şi el să afle că în Romănia, în Europa pe dreapta, undeva pe lângă Budapesta, noi cercetăm muzica în timp ce el tocmai venea din Spania unde se luase cu mâinile de cap.
Am cunoscut alţi consultanţi sau oameni de radio care veniseră în România să ne înveţe diverse lucruri şi au plecat mulţumind pentru ce au învăţat ei aici. A pătruns mult know-how în România în ceea ce priveşte industria de radio…şi aici cred că am pus punctul pe I- radioul a devenit industrie în România. Se încearcă să i se dea ascultătorului  exact ceea ce vrea, nu contează ce, important e să vrea ceva anume, se urmăresc target-uri specifice, se ţine pasul cu evoluţia tehnicii, radiourile sunt inclusiv pe internet, radiourile au căpătat imagine si sunt branduri in toata puterea cuvantului.
Dar acum vine şi reversul medaliei… de exemplu nimeni nu mai are timp să crească noi DJ. Un tânăr nu mai are nici o şansă să pătrundă în radio în Bucureşti decât dacă vine din provincie şi s-a antrenat pe-acolo. Nimeni nu-şi mai permite să arunce în eter neprofesionişti care ar putea strica “linia” postului. Şi nici timp să îi înveţe, nu are nimeni. Mă întreb ce se va întâmpla în caţiva ani după ce toată generaţia actuală de DJ se va retrage, în momentul în care le piere cheful să se mai arunce în cap la microfon şi să distreze audienţa sau pur şi simplu îmbătrânesc?
Şi inca ceva…în majoritatea radiourilor, datorită AFACERII în care s-au transformat, se tinde să se uite că veniturile vin de fapt de la asa numitul “personal artistic”, oameni care trebuie trataţi ca atare şi nu integraţi în tabele în Excel.  Mai există un pericol…entropia. Lucrurile au evoluat poate prea repede…există pericolul dezintegrării sistemelor actuale. Şi o să vină vremea newcomer- ilor. Pentru majoritatea trupelor şi vedetelor care ajung mamuţi, vine implacabil vremea declinului. Mă întreb cum va arăta piaţa radio peste vreo 2, 3 ani? Şi cine vor fi atunci liderii. Uniplusul a fost şi s-a dus. Contactul mai are puţin până sucombează. PRO FM-ul a început să se zguduie. Acum e moda 21 şi Europa FM, dar nu va mai ţine mult…Ce urmează, doar Dumnezeu stie”.

Martie 2009:
“De cand am scris textul de mai sus  s-au intamplat atat de multe in mass media romaneasca incat ma intreb de unde atata viteza. Nu ca ma vad Brucanul radioului dar asa a fost, am avut dreptate. Intr-adevar Contactul a sucombat, ProFm a ramas zguduit pana in ziua de azi , moda 21 si Europa s-a dus. A venit vremea newcomerului KissFM care a devenit si el,  la randul lui, mamut.  Europa Fm si Radio 21 s-au adunat si au reajuns in varful clasamentului. Kiss revine spectaculos in ultima vreme dar ce sa vezi, welcome to ZU. Piata fierbe in anii astia la varful topului bucurestean si  colac peste pupaza, e plina criza financiara. Pentru mine cel putin, in toata aceasta perioada, dupa Radio Star a urmat Radio Star si KissFM. Apoi KissFM si Magic FM. Apoi KissFM, Magic FM si KissTV. Apoi KissFM, MagicFM, KissTV si OneFM. Toate in acelasi timp… Apoi entropia si-a spus cuvantul; m-am retras din mass media si aproape a trecut un an de cand si eu observ lucrurile de pe margine si imi imaginez viitorul. Sa ne uitam in jurul nostru.
Numarul radiourilor FM romanesti este poate deja prea mare. Internetul este un univers de radiouri personale sau comunitati de radiouri, unele geniale chiar.  Iar noile telefoane mobile  iti dau internet non stop, deci toate radiourile din Internet acum iti sunt la indemana. In curand si in masina ta, aici in Romania. E doar o chestiune de timp pana cand se va repeta istoria casetei audio care s-a dat peste cap si s-a facut CD. Radioul  prin unde herziene este condamnat la moarte intr-un viitor nu prea indepartat si toate corporatiile media de astazi trebuie sa ia asta in calcul cat mai curand posibil.  Competitia viitorului ( a se citi viitor= cativa ani) va fi directa si intre toate radiourile de pe Pamant.  Iar generatia 12-24 de astazi este complet schimbata fata de cea care exista atunci cand s-au inventat formatele. Pana si lumea arata altfel. Radioul nostru , asa cum il stiam,  este in plin proces de trecere in cartea de istorie. Se intampla sub ochii nostri, chiar in clipa de fata. Tot raul este insa spre bine. Pentru ca atunci, radioul va fi facut din nou asa cum a fost el gandit initial, inainte ca lucrurile sa o ia razna. Adica, de oameni talentati si care tremura de pasiune, pentru alti oameni, indiferent cati si placerea acestora.  Nu pentru profit.  Cand scriam textul din prima parte, nu concepeam ca un post de radio modern sa fie conceput altfel decat pe principiile unei afaceri. Astazi, am alta parere. Din punctul meu de vedere, viitorul o sa sune bine la radio 2.0. Pentru ca sunt convins ca va fi facut de oameni, de indivizi care se joaca de-a radioul si nu de corporatiile mass-media. Cel putin pentru o vreme.”

Advertisements
Comments
  1. ex-expat says:

    (opinie de “consumator-f.ocazional-de-radio”):
    nu stiu cu ce se mananca media, habar n-am de grafice de audiente/vanzari samd.
    faza asta cu suna cam ga-ga. am impresia ca analize de genul celei de mai sus sunt doar de dragul pietei sau a unor “connoiseur”-i din stratul de ozon.
    pornind de la ascultator catre sursa: radio-ul nu stiu daca mai e ascultat, a ajuns mai mult auzit. e un (alt)fel de background. comut postul pana prind un gen de muzica care-mi suna cumva si-l las acolo sa bazaie, uitandu-l deschis si cam atat. n-am timp sa stau langa aparat, iar daca sunt la job, am colectia de mp3 care ruleaza in-loop. tot in background. rar caut un radio pe net care “da” dinozauri din 70s. in masina am un usb-flash player. no radio.
    …cred ca daca “ascultatorii” de radio ar fi ca mine, media implicate in domeniu ar intra in faliment 😀
    norock cu juniorimea bazata pe headphones :))

  2. Adrian says:

    Actualele norme de transmisie vor fi inlocuite, dar la undele herziene nu se va renunta prea curand. Telefoanele mobile, transmisiile prin satelit, retelele cablu tv, conexiunile wireless etc. folosesc tot unde radio.

    Radioul se va schimba, actuala banda FM analogica va fi inlouita cu HD Radio, DAB sau alt sistem digital.

    Din ce in ce mai multa lume asculta radio pe internet. Numai 4 statii: Kiss FM, Radio Zu, Europa FM si Radio 21, in timpul zilei aupeste 20.000 de ascultatori. Si nu e vorba numai de radio, ziarele si televiziunile dau din ce in ce mai mare importanta internetului. In ziua de azi, orice pusti teribilist de 16 ani isi poate face propriul post de radio pe internet, ce poate fi ascultat oriunde in lume.

    Transmisiunile prin satelit, desi au un caracter limitat, vor ramane in continuare. Multe posturi de radio pot fi ascultate prin satelit sau sunt incluse in platformele DTH (in prezent 5 in Romania). Interesant e si serviciul de peste ocean “Sirius Satellite Radio”, ce poate fi un sistem complementar transmisiilor clasice de radio (analogice sau viitor digitale) si celor pe internet.

    Un alt mediu interesant pentru transmisii multimedia este telefonia mobila, o data cu introducerea facilitatilor 3G in retelele GSM, iar in curand 4G.

  3. Simon says:

    @ex-expat

    Si pe Howard Stern unde il asculti ma rog, expatule? :-)) Pe USB shtic? Dar talkshow-urile 24/7 de pe CFRB 1010 tot pe shtic. Este adevarat ca radioul a supravietuit exclusiv masinii, dar sa nu uitam ca lumea doreste si interactivitate, nu doar zgomot in casti. Pentru asta trebuie moderatori, telefoane in direct, breaking news etc. Radioul nu inseamna doar muzica, zgomotul de care vorbesti tu este doar o componenta a lui.

    Acasa, da, ascult muzica, la job la fel, dar de multe ori in masina, prins in traffic jam, crap de plictis doar cu muzica, am nevoie de talkshows si news. Pentru asta iti trebuie live radio. Solutia de internet radio va democratiza practic sansele tuturor sa intre in business, asa cum multe bloguri personale de azi bat la rating si influenta ziare cu zeci de oameni in redactie.

    In SUA si Canada satellite radio-ul vine tare din urma, cu sute de canale de muzica, BBC, CNBC si CNN live, reclama doar 10% din mizeria radiourilor terestre. Urmatorul pas este internet radioul, dar pentru asta trebuie sa ieftineasca major pachetele de date wi-fi pt celulare. (sau macar sa explodeze in popularitate retelele wifi metropolitane sponsorizate de primarii).

    Evident ca la tara, unde oamenii inca traiesc ca in biblie din punct de vedere tehnologic, radioul hertzian va ramane de baza.

    In Japonia, TV-ul si radioul pe internet sunt o kestie fumata, veche de vreo 10 ani. Occidentalii inca reinveteaza rotile samurailor…

  4. ex-expat says:

    @Simon:
    mda, io vin din zona aia unde zici tu ca radio-sat vine tare din urma cu nshpe sute de programe. vezi ca Diana avea mai la vale un post despre tv-ul care ne exaspereaza. din sutele de canale tv, eu am ales pachetul discovery. adica doar ala. si nici p’asta n-am timp sa-l urmaresc.
    daca tu zici ca te intereseaza howie stern sau mai stiu-io-care-talkshowguy, treaba ta. eu n-am timp sa ascult goange. parte din putinul timpul pe care-l am il petrec pe net. imi caut singur info de care am nevoie, nu tre sa stau cu urechea cascata sa ascult tematici inutile.
    daca lumea din care faci parte doreste interactivitate, ii doresc succesuri maxime in zona !

  5. Adriana says:

    Ce fain a scris Vadi! Eram fan prin 95-96, cand ascultam Radio XXI. O gasca de copii misto acolo. Imi place cum au evoluat.

  6. Catalin says:

    Eu cred ca Internet radio inseamna pentru respectiva industrie ceea ce a insemnat cable TV pentru televiziune: o explozie de canale de nisa, specializate (National Geographic, Discovery, History Channel, CNN, Realitatea, Etno etc).

    Unde poti asculta in ziua de azi pe radio terestru posturi de radio de nisa, specializate pe travel, business, finante, cariera, imobiliare, arta, de sarit sotronul, pets, sport etc?

    Avem ziare si reviste pentru asa ceva, avem posturi pentru asa ceva, dar nu avem radio.

  7. Andrei says:

    Ce vremuri, ce radio-uri! Am ascultat cu placere pe vremuri Contact, 21, mai putin PROFM, dar oricum am fost fascinat de Radio. Acum ascult mai putin, dar, intr-adeva, nu se mai face radio din placere, ci doar pt. bani – multi bani.
    Eu lucrez in TV si acolo e la fel.
    Dar TV-ul e altceva. Nu cauti distractia din Radio intr-un tv, ca nu o gasesti niciodata. E alt stres, alta mancare de peste. Si nu mai gustoasa decat cea din Radio.
    KISS-ul nu mi-a placut de la inceput si nu imi place nici acum, chiar daca e sus in audiente, dupa 21 parca…
    Ca muzica nu imi place, iar sound-ul Radio 21 e mai fain. Eu asc mai tare Magic FM sau Radio ZU, care are o imagine de Radio Mare… si poate deveni. Nush cum sta in audiente, dar cred ca e ascultat. Ca muzica e f bun. Ca animatori e slab. Slab rau. Am vazut mari probleme de gramatica. Insa seriful de la Play-list e tare – muta bine in FM.

  8. George says:

    @Catalin Eu cred ca daca nu au aparut pana acum radiouri FM de nisa, nici de acum incolo nu vor aparea, chiar daca in viziunea mea termenul de nisa este viitorul oricarei surse de divertisment, dar numai in 3.0, si nu prin mijloace conventionale.

    Eu vreau sa vad gasti de 6-8 nebuni, entuziasti, neexperimentati dar pasionati de radio care impart aproximativ acelasi sistem de valori, aceeasi cultura muzicala. Eticheta asta “profesionalism” e relativ tricky si periculoasa, mai ales la modul cum este perceput acest termen azi.

    Mi-ar placea totusi sa aud/vad oameni, hai sa nu zic profesionisti, experimentati dar entuziasti (al naibi de greu mai gasesti asa ceva). Tosui cred ca daca reusesti sa scapi de nostalgii, de sentimentul “am imbatrinit” si sa-ti recapeti sau sa pastrezi entuziasmul de inceput al carierei tale, esti pe drumul cel bun. In Romania multi dintre care au un oarecare succes azi, au prins perioada aia de haiducie dupa care ravnesc si acum nefiind constienti ca in timp au creat, inconstient, un anume monopol, retete si sisteme cu circuit inchis care pe termen lung, lucreaza in defavoare lor. Mai exact, aceste sisteme cu circuit inchis, aceste monopoluri si retete v-a indus lehamite si v-au distrus entuziasmul. Nu a existat niciodata concurenta reala. Ati observat ca nu mai exista acel feedback uman din partea ascultatorului care in Germania exista si azi, daca veti asculta multe din radiouri ? Azi feedbackul vostru consta in grafice de audienta. Tot ce conteaza e cantitate de ascultatori si nu si calitatea acestora, normal ca nu aveti de unde sa hraniti entuziasmul.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s