052 – Radio & Showbiz: Ginduri naive:)

Posted: August 9, 2008 in Cartea Radio & Showbiz

Reântorcându-mă la muzica românească trebuie să mai adaug că în 1990 nici nu se difuza prea multă şi asta din cauză o dată că nu exista dintr-aia care era pe gustul DJ-ilor şi a doua oară pentru că noi preferam muzică de-afară, ceea ce ma gândesc că nu era rau. Muzica preferată românească era muzica rock, dar erau puţine trupe (pe care le promovam însă de câte ori aveam ocazia) iar calitatea întregistrarilor era proastă. Muzica străină suna însă într-un mare fel şi toţi o ascultam şi o promovam, mai ales genurile rock şi alternative rock. Mai erau piesele pop, mai ales slow-urile (nu blues-urile!) şi ceva muzică latino. La MTV se uitau toţi DJ-ii non stop şi cred că asta era foarte bine, deoarece ne-a format gustul muzical. Cei mai serioşi au trecut apoi pe VH 1 şi citeau articole despre trupe, din revistele străine. Din acest punct de vedere am învăţat de la cei mai buni. Acum însă, cu atâta muzică românească nu ştiu dacă n-o sa ajungem să suferim de autosuficienţă şi dacă nu cumva copiii sunt privaţi de varietate. Deşi am auzit că mai ascultă ei şi de-afară, mai ales că acum au internetul la dispoziţie.

Dar apropos de internet, ce nebunie şi cu pirateria asta, mă refer la site-ul Napster. Din punctul meu de vedere, casele de discuri care au făcut atâta scandal ce a dus la desfiinţarea celebrului site de MP3-uri au avut mai mult de pierdut, nu de câştigat. Nu ştiu ce zic cifrele şi statisticile lor, dar eu cred că dacă lăsau copiii să facă în continuare schimb de muzici prin intermediul internetului, multe formaţii ar fi avut mai mult de câştigat şi deci şi casele de discuri. Internetul mi se pare a fi un excelent mijloc de promovare pentru muzică, iar fapul că aceşti copii stăteau să downloadeze (descarce)  mp3-uri nu făcea decât sa crească mult cota unor artişti. De aceea nu înţeleg grupul Metallica, de ce s-a strofocat atâta să oprească „pirateria”. Ei care ziceu că sunt alaturi de fanii lor, care înseamnă totul pe lumea asta! Aiurea! Până la bani. Fani că fani, da’ brânza-i pe bani. Numai că risca astfel ca multe piese ale lor să nu mai fie nici macar ascultate, darmite cumparate. De artiştii noi nici nu mai vorbesc. Vor trebui să ajungă cumva vedete mai întîi, ca sa le cumpere lumea albumul şi sa le-asculte muzica, pe când prin internet, fiind la îndemâna tuturor aveau mai mari şanse de promovare şi se alegeau cu mult mai multe concerte.

Şi la noi, unele case de discuri n-ar pune un mp3 pe site nici să le pici cu ceară, de frică că pe urmă n-o să mai cumpere nimeni albumul, ceea ce mi se pare  pe jumătate fals. Fanii unei trupe îl vor cumpara întotdeauna, iar faptul că dai o piesă gratis e în avantajul tău şi al lor. Artiştii cred c-ar pune însă mp3-uri pe net, că ei grosul banilor şi-l iau din concerte…

Subiectul cu pirateria în muzică este foare dezbătut în lumea muzicală din România şi în cea internaţională. Cei de-afară au ajuns atât de departe încât au făcut legi care permit Poliţiei să-ţi pătrundă în casă şi să-ţi confişte hard discul din calculator, dacă cumva constată că downloadezi multe programe sau muzică…te mai alegi şi cu o amendă de vreo 5000 de dolari, aşa, pentru început. Dacă nu te cuminţeşti faci şi un pic de pârnaie… Deşi pirateria pe internet este o problemă serioasă, deoarece într-adevăr casele de discuri pierd mulţi bani din această cauză, eu tind totuşi să dau dreptate experţilor care spun că cea mai gravă problemă este la A&Rs (cei care ascultă albumele şi le propun spre vânzare), deoarece nu întotdeauna fac cea mai bună alegere. O altă mare problemă o constituie preţul, deosebit de pipărat. În ceea ce priveşte internetul cred c-ar trebui speculat în favoarea caselor de discuri. Nu numai ca internetul îţi oferă cea mai ieftină reclamă, dar este şi cel mai rapid mod ca o piesă să ajungă la urechile publicului. Pe bani, desigur, dar mult mai puţini decât pretind.

La noi mai există, spre deosebire de Occident şi piraţii care pur şi simplu vând o marfă copiată, dar asta-i altă poveste… uneori se vând cd-uri pirat la acelaşi preţ cu cele originale, cred c-ar trebui făcută o campanie pe această temă, deoarece cred că lumea pur şi simplu nu este educată. Poate că nişte spoturi publicitare precum cele cu „citeşte eticheta produsului” n-ar strica nici în muzică…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s